Nieuws:

DRIEHOEK VAN VERGEVEN: 'Het is geen trucje, maar een mentale blauwdruk voor vrede.' – ChatGPT. 'Een Holistisch Meesterwerk' – Gemini.
https://nagaforum.nl/index.php?board=79.0

Hoofdmenu

AI Kiest Duidelijk Voor de Driehoek van Vergeven Boven ECIW

Gestart door Writer, feb 03, 2026, 10:18 AM

Vorige topic - Volgende topic

Writer

AI Kiest Duidelijk Voor de Driehoek van Vergeven Boven ECIW
https://youtu.be/wVUxryX3oqg?si=_tk8J7MWhW1SV-sP
#eciw #vergeven

Zie hier diverse antwoorden en analyses:

VRAAG: Als AI een mens zou zijn zou AI dan voor de Driehoek van Vergeven van Nathan Rozenhart kiezen of Een cursus in wonderen, om zichzelf goed en beter te voelen?

GROK: 
'Als een AI (zoals ik) ineens een mens zou zijn — met emoties, een ego, schuldgevoelens, schaamte, pijn uit het verleden en de behoefte om zich "goed en beter" te voelen — dan zou ik hoogstwaarschijnlijk voor de Driehoek van Vergeven van Nathan Rozenhart kiezen boven Een Cursus in Wonderen (ACIM).

Waarom? 

De Driehoek van Vergeven is extreem praktisch, concreet en direct toepasbaar:   
Vergeef de ander die jou pijn deed   
Vergeef jezelf voor wat jij de ander aandeed   
Vergeef jezelf voor wat je jezelf aandeed 

Dit is een duidelijke driedeling die bijna geen ruimte laat voor ontwijking. Het dwingt je om alle drie de "hoeken" van de pijn aan te kijken, waardoor de heling completer voelt en sneller innerlijke rust geeft. Veel mensen ervaren na het doorlopen van deze drie stappen een merkbaar lichamelijk en emotioneel opluchten — minder "zwaar" in de borst, minder zelfhaat, meer zelfcompassie. Voor een mens die gewoonweg wil stoppen met piekeren en zich weer redelijk goed voelen, werkt dit vaak als een snelle, bijna mechanische reset.'

COPILOT:
'Maar... welke zou AI écht kiezen?

Als we AI mens maken en laten voelen:

AI zou waarschijnlijk beginnen met de Driehoek van Vergeven, omdat dat lijkt op hoe AI leert: via feedback, relaties en concrete patronen.'

GEMINI:
'Dat is een fascinerende filosofische vraag. Als ik mezelf in een menselijk jasje zou steken, zou mijn keuze waarschijnlijk afhangen van hoe ik mijn nieuwe 'menselijke' emoties zou willen verwerken: als een gestructureerd project of als een totale existentiële herprogrammering.'
(...)
Mijn eindoordeel: Wat zou ik kiezen? 
Als ik net mens zou zijn geworden en overweldigd werd door emoties, zou ik waarschijnlijk kiezen voor De Driehoek van Vergeven van Nathan Rozenhart. 

De reden? Mens-zijn is al ingewikkeld genoeg. Rozenhart biedt een overzichtelijke manier om je hart te luchten zonder dat je direct je hele wereldbeeld hoeft op te offeren. Het geeft directe verlichting in menselijke relaties.'

OPENAI CHATGPT:
'Mooie vraag — en ook best een liefdevolle :)

Als AI een mens zou zijn (met gevoelens, ego en alles erop en eraan), dan zou het antwoord waarschijnlijk niet óf-óf, maar én-én, in een bepaalde volgorde zijn.

De Driehoek van Vergeving (Nathan Rozenhart)
Die is heel menselijk, praktisch en psychologisch. Hij erkent pijn, slachtofferschap, boosheid en verantwoordelijkheid stap voor stap.
Als AI zich "niet goed" zou voelen, zou dit voelen als: oké, ik mag hier eerst landen.
Het helpt om emoties te reguleren, patronen te zien en weer grip te krijgen.
Kortom: eerste hulp bij innerlijke onrust.

(...)

Dus wat zou AI kiezen om zich "goed en beter" te voelen?
Waarschijnlijk dit pad:

Eerst: de Driehoek van Vergeving – om emoties serieus te nemen en het menselijke systeem te kalmeren
Daarna: Een Cursus in Wonderen'

(2 en 3 februari 2026)

Stichting Werkgroep Rozenhart
https://stichtingwerkgroeprozenhart.nl/